سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بهترین راه حل برای بحران سوریه را در شرایط موجود عمل به طرح کوفی عنان دانست و افزود : لازمه اجرای موفق این طرح ایجاد آرامش و امنیت است.به گزارش خراسان رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه که صبح روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود سخن می گفت در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان که پرسید با توجه به پیشنهاد جدید علی لاریجانی مبنی بر تشکیل کمیته ای برای برگزاری انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در سوریه با حضور مخالفان بشاراسد آیا سیاست رسمی ایران در مورد حمایت از ریاست جمهوری بشار اسد تا سال 2014 تغییر کرده است؟ تصریح کرد : موضع جمهوری اسلامی در مورد حمایت از سوریه از همان ابتدا چارچوب مشخصی داشته و آن حمایت از مردم سوریه در کنار حمایت از اصلاحات دولت سوریه است.وی افزود : برای انجام هرگونه اقدام مثبت در مورد این کشور باید ابتدا ثبات و امنیت در این کشور برقرار شود و درگیری هایی که با هدایت قدرت های خارجی در سوریه انجام می شود، متوقف شود چراکه ادامه اقدامات تروریستی در سوریه نه تنها به نفع مردم سوریه نیست بلکه امنیت منطقه را نیز به خطر می اندازد.مهمانپرست با اشاره به پیشنهاد لاریجانی در مورد سوریه اضافه کرد : برای رسیدن به نقطه مطلوب که مناسب شرایط داخلی سوریه باشد ممکن است دوستان طرح های مختلفی را ارائه کنند اما طرح کلی ایجاد فضای مناسب برای گفت وگو میان دولت و بخشی از مخالفان است که برای رسیدن به این هدف به نظر ما بهترین راه حل طرح آقای کوفی عنان است که در این باره رایزنی های خود را با دیگر کشورها در دستور کار داریم.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان در مورد جزئیات پیشنهادهای ایران به 1+5 در مورد بحران های منطقه ای از جمله سوریه و احتمال به شکست انجامیدن طرح کوفی عنان گفت: طرح ما در مورد سوریه، در شرایط فعلی حمایت از طرح آقای عنان به عنوان بهترین راهکارموجود است و مذاکراتی هم که تاکنون با نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه انجام شده در همین راستا بوده ، ضمن این که توافقی هم که برای تمدید حضور ناظران بین المللی انجام شد، به معنای این است که طرح آقای عنان در حال پی گیری است. مهمانپرست تاکید کرد : طرح کوفی عنان شکست نخورده هرچند جریاناتی به دنبال شکست این طرح و برقرار نشدن امنیت در سوریه هستند و برای موفقیت طرح عنان باید جلوی مداخلات خارجی گرفته شود.
دستیار ویژه وزیر امور خارجه در مورد اتهامات رژیم صهیونیستی به کشورمان در حادثه بمب گذاری در اتوبوس جهانگردان اسرائیلی نیز گفت : این فرار روبه جلوی صهیونیست ها سابقه داشته در حالی که آن ها خود در ترور رهبران فلسطینی و دانشمندان ایرانی نقش واضحی داشته اند.وی افزود : ما با هرگونه حادثه تروریستی که جان انسان های بی گناه را به خطر اندازد مخالف هستیم و از جمله حادثه اخیر در بلغارستان را هم بلافاصله محکوم کردیم.
در ادامه این نشست خبری خبرنگاری در مورد اتهام غربی ها علیه کشورمان در ایجاد اختلال در امر انرژی جهان پرسید که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ با بیان این که این حرف ها دارای اساس و منطقی نیست، افزود : این غربی ها هستند که با فشارهای سیاسی خود علیه شرکت های نفتی ، امنیت عرضه انرژی و تعادل بازار را بر هم می ریزند ؛ اما ایران بارها اعلام کرده با تمام توان در ایجاد امنیت بازار انرژی تلاش خواهد کرد و در مقابل برهم زنندگان بازار با تدبیر عمل خواهد کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد آخرین اقدامات وزارت خارجه در زمینه فجایع علیه مسلمانان در میانمار نیز گفت: حادثه این کشور باعث تاثر جهان اسلام شد وما بلافاصله در این باره موضع گیری داشتیم و از مقامات میانمار خواستیم حقوق مسلمانان میانمار را رعایت کند.وی اضافه کرد : تماس هایی با مقامات دولت میانمار داشته ایم و در حال پی گیری هستیم البته 2 کشور در پایتخت های همدیگر سفارتخانه ندارند و مسئولیت این کار را سفارت ایران در تایلند برعهده دارد هرچند طبق اخبار رسیده وضعیت در این کشور از گذشته آرام تر شده است.
خبرنگار دیگری از اقدامات وزارت خارجه در زمینه برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که وی در پاسخ گفت : این اجلاس که از 5تا 10 شهریورماه سال جاری برگزار می شود شامل 3 بخش است که مذاکرات کارشناسان در 5 و 6 شهریور، نشست وزیران امورخارجه در 7و8شهریور و اجلاس سران در 9و 10شهریورماه برگزار خواهد شد و وزارت خارجه به عنوان متولی اصلی کار محتوایی نشست خواهد بود و دستورکار و مباحث مورد نظر را وزارت خارجه دنبال می کند ضمن این که مسئولیت برگزاری نشست کارشناسان و وزیران امور خارجه بر عهده وزارت خارجه است و آماده کردن دستورکار برای اجلاس سران را هم پی گیری می کند.
در ادامه این نشست خبری سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص اتهام جاسوسی که رئیس جمهور موقت یمن به ایران نسبت داده ، ضمن رد این ادعاها ، تصریح کرد : مسائل داخل یمن باید متوجه موضوعات داخلی و اصلی این کشور که مطالبات مردم است باشد و طرح این ادعاها مشکلات این کشور را حل نمی کند.
خبرنگاری از مهمانپرست در مورد دستاوردهای احتمالی نشست معاونین ایران و 5+1 پرسید که وی پاسخ داد : در این مذاکرات پیشنهادهای جمهوری اسلامی برای گفت وگوها کاملا روشن بیان شده و پیشنهادهای طرف مقابل نیز شنیده شده اما هدف از این مذاکرات نزدیک شدن دیدگاه ها و رسیدن به یک تفاهم مورد قبول دو طرف است .سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد : اگر این مذاکرات به نتیجه مناسبی برسد که در یک دوره زمانی هم نگرانی های طرف مقابل رفع شود و هم حقوق ما به طور کامل حفظ شود می توان به آینده آن امیدواربود؛ علاوه بر این ما هم اعلام کردیم که اقداماتی را انجام می دهیم تا همکاری ما با آژانس به شکل خوبی ادامه یابد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت شکایت ایران از روسیه برای دریافت غرامت سامانه موشکی اس 300 اظهار داشت: مسائل مربوط به قرارداد فروش سامانه اس 300 روند عادی و طبیعی خود را طی می کند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
مهمانپرست در خصوص اقدام وزارت خارجه در انتقال ایرانیان از سوریه نیز گفت : با توجه به تلاش های انجام شده برای نا امن کردن دمشق ما نیز مسائل ایمنی را به اتباع خود در این کشور گوشزد کرده و کسانی را که نیازی به حضور آن ها نبود بازگرداندیم .وی در مورد وضعیت زائران ایرانی نیز اظهار داشت : مسافرت به سوریه از طریق مرزهای زمینی قطع شده و پروازهای هوایی نیز کاهش یافته است.سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد : حفظ ایمنی و جان اتباع ایرانی برای ما مهم است اما اوضاع دمشق نسبتا آرام شده و اقدامات مقامات سوری در سطح خوبی انجام شده و فکر میکنیم مردم و ارتش سوریه توانایی برای دفاع از کشورشان دارند.وی خطاب به کشورهای مداخله گر در امور سوریه تصریح کرد : نا امنی در سوریه نا امنی در منطقه را به دنبال خواهد داشت و کسانی که به ایجاد ناامنی در سوریه کمک می کنند باید آماده تحمل تبعات آن در کشورهای خود باشند.دستیار ویژه وزیر امورخارجه در مورد سفر هیئت عالی رتبه اقتصادی سوریه به تهران نیز گفت : موضوع همکاری های ایران و سوریه چارچوب خود را دارد و طبق برنامه انجام می شود و برنامه هیئت های اقتصادی بر اساس پروژه های طرح شده ادامه دارد.
مهمانپرست در پاسخ به سوالی در مورد خبرهای منتشر شده در مورد اجاره زمین به قطر و افغانستان برای کارهای کشاورزی با بیان این که سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کاری معمول بوده و ما از طرح هایی که در چارچوب سیاست های جمهوری اسلامی باشد حمایت می کنیم، افزود : یکی از روش های سرمایه گذاری کشاورزی اجاره زمین است اما خبرهایی که در مورد اجاره زمین توسط قطر منتشر شده واقعیت ندارد.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران درباره ارسال دعوت نامه برای محمد مرسی رئیس جمهور مصر به منظور شرکت در نشست سران عدم تعهد در تهران، اظهار داشت: هنوز فرستاده ویژه رئیس جمهور کشورمان اعزام نشده و هر وقت زمان و فردش قطعی شود اطلاع رسانی لازم صورت می گیرد.
خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اخبار منتشر شده درباره دستور رئیس جمهوری مصر برای صادر نکردن روادید برای اتباع ایرانی و عراقی پرسید که وی ضمن رد این ادعا گفت: اخباری که در این زمینه منتشر می شود، فاقد اعتبار لازم است و به نظر می رسد برخی جریانات رسانه ای به آن دامن می زنند. مهمانپرست با بیان این که برخی جریانات به دنبال دور نگاه داشتن مسلمانان از یکدیگر هستند، افزود: فعالیت برخی رسانه های عربی و غربی برای دور نگاه داشتن 2 ملت ایران و مصر از یکدیگر است.
سخنگوی شورای نگهبان طرح مسایلی درباره واگذاری اجرای انتخابات به نهادی غیر از دولت را طرحهای سیاسی خواند که قابلیت اجرا ندارد اما او تاکید کرد که امکان نظارت بیشتر یا تغییر مکانیزم برگزاری انتخابات در درون دولت از وزارت کشور به وزارتخانهای دیگر اجرایی است.پیش از این معاون رئیس جمهور و رئیس ستاد انتخابات در واکنش های جداگانه به مخالفت با پیشنهاد تغییر نهاد برگزارکننده انتخابات پرداخته بودند.به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در ارزیابی از این موضوع که آیا با قوانین عادی میتوان اجرای انتخابات را به نهاد دیگری واگذار کرد؟ گفت: اصل 99 قانون اساسی بحث نظارت بر انتخابات را مطرح کرده و در مورد اجرا حکمی ندارد، در حقیقت اصل 99 قانون اساسی مرتبط بر اجرا نیست و فقط احکام نظارت بر انتخابات را بیان کرده است. قانون اساسی در مورد اجرا حکمی ندارد.عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: این که به طور کلی سوال شود آیا اجرای انتخابات میتواند به نهاد دیگری واگذار شود، شاید پاسخ مثبت باشد اما با توجه به اقتضائات جامعه، فضای اداری و حاکمیت کشور باید روشنتر نسبت به این مسئله، موضوع را تبیین کرد. کدخدایی افزود: طبق قانون اساسی بحث اجرا بر عهده قوه مجریه است. همان طور که تقنین از جمله وظایف انحصاری مجلس شورای اسلامی و قضا از وظایف انحصاری قوه قضاییه است. در این سه حوزه هیچ کدام قوا نباید دخالتی در کار یکدیگر داشته باشند. این یک برداشت عمومی از اصول مختلف قانون اساسی است. وی گفت: اما اگر سوال این باشد که ما اجرا را از نهاد وزارت کشور گرفته و به وزارتخانه دیگر بدهیم شاید بگویم پاسخ مثبت است اما باید توجه داشت که وزارت کشور در گذشته وزارت داخله بود و تمام امور حاکمیتی از جمله انتخابات را در این مقوله را عهدهدار بود. بنابراین در طول سالیان گذشته زمانی که دولت مدرن در ایران شکل گرفت، شاهد بودید که انتخابات و اینگونه امور سیاسی برعهده وزارت کشور بوده است. سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: اما اینکه بخواهیم از وزارت کشور بگیریم و به یک بخش دیگری از دولت بدهیم این موضوع با رویه گذشته و جاری در کشور همخوانی ندارد. البته مانع قانون اساسی ندارد اما باید دید مطلوب هم هست؟ شاید مطلوب نباشد. وی در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد اجرای انتخابات از قوه مجریه گرفته و به نهاد دیگری واگذار شود آنگاه این موضوع با قانون اساسی مغایرت پیدا خواهد کرد؟ گفت: اگر اجرای انتخابات را به مفهوم وظایف اجرای قوه مجریه تلقی کنیم طبیعتاً نمیتوانیم آن را از قوه مجریه سلب کنیم. اما بحثی که برخی افراد مطرح میکنند شاید سلب اختیار دولت و قوه مجریه نباشد و بیشتر بحث آنها به نوعی نظارت بر انجام وظایف دولت باشد و لذا پیشنهادهایی مانند کمیسیون ملی انتخابات، هیئت ملی انتخابات و اسامی از این قبیل را مطرح میکنند. کدخدایی خاطرنشان کرد: ظاهرا هدف آنها این است که به گونهای نظارتی بر عملکرد دولت در امر انتخابات داشته باشند. قطعاً اگر بخواهیم انتخابات را یک امر اجرایی تلقی کنیم و اجرا نیز از جمله وظایف قوه مجریه باشد؛ ما نمیتوانیم این را از قوه مجریه سلب و به نهاد دیگری واگذار کنیم.وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به نظر میرسد طرح مباحثی در خصوص تغییر نهاد برگزار کننده انتخابات تا حدودی سیاسی است، گفت: انتخابات یک امر سیاسی است و طبیعتا گروهها و جناحهای گوناگون این فضا را دامن میزند این که به عنوان حقوقدان ارزیابی داشته باشند که این کار، یک کار سیاسی است یا خیر؟ اکنون نمیتوانم ورود کنم. به هرحال طبیعت مباحث انتخابات همین مسائل نیز است و ما نباید بهراسیم از اینکه نظر مخالفی مطرح شد. عضو حقوقدان شورای نگهبان یادآور شد: به عنوان مثال اگر گفتند یکی از وظایف شورای نگهبان را این شورا انجام ندهد، اگر قانون اساسی اصلاح شود ما نیز اصراری نداریم که این کار حتماً در شورای نگهبان انجام شود. طبیعتاً نباید خیلی حساسیت داشته باشیم، باید اجازه دهیم نظرات مختلف مطرح شده و هر کدام از روشهایی که به صلاح مملکت است انجام شود.
کدخدایی در ادامه در پاسخ به این سوال که قانون فعلی انتخابات دارای چه اشکالاتی است و ضرورت اصلاح آن تا چه میزان وجود دارد؟ تصریح کرد: قانون انتخابات در اوایل انقلاب تدوین شده است و طبیعتا فضای سیاسی که در دهه 60 وجود داشت با فضای سیاسی که در دهه 90 وجود دارد، متفاوت است. کدخدایی با اشاره به شرایط ثبت نام و تبلیغات کاندیداها با بیان اینکه انتخابات مجلس و ریاستجمهوری در بحث اجرا تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، خاطرنشان کرد: نظام انتخاباتی که امروزه با آن انتخابات برگزار میکنیم با توجه به شرایط زمان، فضای سیاسی و تعداد کثیری از ثبتنام کنندگان کافی نیست.وی در پاسخ به این سوال که چندی پیش مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب سیاستهای کلی انتخابات دستوری دادهاند، گفت: در تمدید احکام جدید برای اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و دوره جدید این مجمع، مقام معظم رهبری دستور دادند که کارهای کارشناسی روی تعدادی از مباحث کلان کشور در قالب سیاستهای کلی صورت گیرد از جمله نظام قانونگذاری و نظام انتخابات. سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: تا جایی که اطلاع دارم در مجمع تشخیص مصلحت نظام کمیسیونهایی تشکیل شد، یک نوبت نیز از شورای نگهبان و وزارت کشور دعوت شد تا نظراتشان را اعلام کنند. ظاهرا کار همچنان ادامه دارد و قطعا اگر به نتیجه برسند در صحن مجمع مطرح میشود و پس از اینکه به تایید مقام معظم رهبری برسد میتوان بر اساس آن قانون عادی وضع کرد.
کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان طرح اصلاح قانون انتخابات را پیش از انتخابات ریاستجمهوری لازم میداند یا خیر؟ گفت: ما در این زمینه مصر هستیم و چندین سال است که این موضوع را مطرح میکنیم و علنا از دولت و مجلس درخواست کردم که در این زمینه اقداماتی صورت گیرد اما اینکه چه زمانی این کار انجام شود قطعا باید در زمان کافی باشد و عجولانه به اصلاحات نپردازیم زیرا تجربه نشان داده هر گاه قانون را عجولانه اصلاح کردهایم، نتیجه مثبتی نگرفتهایم. این عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: هر چه زودتر قانون انتخابات چه در بخش ریاستجمهوری و چه در بخش مجلس شورای اسلامی اصلاح شود و اصلاحات جامع و کامل باشد، انتخاباتی شفاف و بیدغدغه خواهیم داشت. وی تصریح کرد: باید توجه کرد که رجال مذهبی و سیاسی چه کسانی میتوانند باشند و از میان این رجال، کسانی که دارای شرایط هستند باید انتخاب شوند. فکر میکنم این موضوع اندکی مورد بیتوجهی قانونگذار در زمان خود قرار گرفته است. اینکه این موضوع روشنتر بیان شود در عمل ما را با مشکلات کمتری مواجه میکند. در ادامه، مجری برنامه با اشاره به بحث آیتا... یزدی مبنی بر اینکه حتی در انتخابات ریاستجمهوری بحث خواندن و نوشتن کفایت میکند، از سخنگوی شورای نگهبان خواستار توضیح شد که وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در شرایط انتخابشوندگان و انتخابکنندگان به ویژه برای انتخابات ریاستجمهوری شرط سواد را نداریم. فرض بر این است که وقتی میگوییم رجال مذهبی ـ سیاسی، فرد از سواد کافی برخوردار باشد. وی افزود: یکی از مکانیزمهای ایجاد اطمینان و اعتماد، اعمال نظارت است.اگر شما به یک مرجعی اعتماد کردید و اختیارات به آن دادید، این اختیارات باید جامع و به گونهای باشد که بتواند پاسخگوی من و شمای شهروند باشد. اگر این نظارت جامع و موثر باشد، اسم و لفظ آن را هر چه بگذارید، ما هم قبول داریم.
علی باقری و هلگا اشمید، معاونان جلیلی و اشتون ساعت 10 به وقت محلی روز سهشنبه در استانبول برای ایجاد تفاهم و هماهنگی میان دیدگاههای ایران و 1+5 و زمینهسازی برای گفتوگوی تلفنی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، مذاکرهکننده ارشد ایران دیدار کردند. به گزارش ایسنا، در مذاکرات مسکو که 29 و 30 خرداد برگزار شد، ایران و 1+5 توافق کردند برای از سرگیری مذاکرات ابتدا هیئتهای کارشناسی با یکدیگر گفتوگو کنند و در صورت مثبت بودن گفتوگوها معاونان اشتون و جلیلی برای برخی هماهنگیها گفتوگو کنند و در نهایت کاترین اشتون و سعید جلیلی با یکدیگر تماس میگیرند.تا زمان تنظیم این خبر از جزئیات مذاکرات معاونین جلیلی و اشتون خبری منتشر نشد.علی باقری را در این سفر حمیدرضا عسگری، عضو تیم مذاکره کننده ایران با 1+5 همراهی میکند. دفتر کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیهای درباره دیدار هلگا اشمید و علی باقری اعلام کرد: این دیدار به این منظور انجام میشود تا دو طرف درباره "احتمال دیداری در آینده در سطح سیاسی" با یکدیگر صحبت کنند. بر اساس این گزارش، چنان چه نظر دو طرف بر اساس نشست کارشناسی تامین شود و چارچوبی مشخص به دست آید، گفتوگوی تلفنی جلیلی و اشتون صورت میگیرد. ایران پیشنهادش را در قالب پنج محور در قالب موضوعات هستهای و غیرهستهیی به 1+5 در بغداد و نیز مسکو ارائه کرد.
در همین حال رامین مهمانپرست در نشست هفتگیاش با خبرنگاران در روز سهشنبه با اشاره به دیدار معاونان اشتون و جلیلی در استانبول گفت: طبیعتا موضوعات مختلفی که در پیشنهادهای دو طرف قبلا طرح شده است در این مذاکرات دنبال خواهد شد. هدف، نزدیک کردن دیدگاه موجود و پیشنهاداتی است که ایران و 1+5 ارائه کردهاند. باید منتظر باشیم و نتیجه مذاکرات را ببینیم. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه انتظاری از این نشست دارید؟ گفت: پیشنهادات ایران برای گفتوگوها کاملا مطرح شده و به اطلاع نمایندگان 1+5 رسیده است؛ البته طرف مقابل هم پیشنهاداتی داشته است. هدف از این مذاکرات رسیدن به تفاهم قابل قبول دو طرف است. مهمانپرست افزود: اگر این مذاکرات نتیجه مشخصی داشته باشد که هم در یک دوره زمانی نگرانیهای طرف مقابل برطرف شود و هم حقوق ما کاملا تامین شود بهترین شکل مسئله خواهد بود. او ابراز امیدواری کرد که این امر به همین شکل دنبال شود؛ آنچه که نمایندگان 1+5 هم قبلا عنوان کردهاند به صورت شفاهی به رسمیت شناختن حقوق هستهای ایران در زمینه فعالیتهای صلحآمیز بوده است و "امیدواریم به صورت مشخص، رسمی و کامل در این مذاکرات، این موضوع به صورت یکی از نتایج گفتوگوهای امروز مطرح شود."
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین گفت: ما هم آمادگی خود را اعلام کردهایم که اقداماتی را دنبال کنیم تا همکاریهای ما و آژانس به بهترین شکل ادامه پیدا کند و نگرانیهایی هم که طرف مقابل ما مطرح میکند برطرف شود. امیدواریم در این نشست دیدگاههای دو طرف به هم نزدیک شود.
از سوی دیگر در آستانه این مذاکرات مقام های اسرائیلی جوسازی خود علیه برنامه هسته ای ایران را شدت بخشیده اند در همین زمینه به گزارش مهر به نقل از روزنامه الحیات ، "بنیامین نتانیاهو" در جمع برخی دانشجویان در سرزمینهای اشغالی اظهار داشت: تا به امروز تحریمها علیه ایران به نتیجه مورد نظر که توقف برنامه هسته ای این کشور است، نرسیده است. در همین حال به گزارش فارس به نقل از سی ان ان، شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی با متهم کردن ایران و حزب ا... در زمینه حمله به اتوبوس حامل گردشگران در بلغارستان گفت: اسرائیل اطلاعات لازم در زمینه حمله تروریستی به اتوبوس حامل گردشگران در بلغارستان را در اختیار دارد و طرحهای بیشتری علیه اسرائیل به عنوان بخشی که وی از آن "جنگ آشکار" علیه اسرائیل نام برد طرح ریزی شده است. پرز در پاسخ به این سوال که آیا این حملات پاسخ ایران برای انتقام حملات تروریستی علیه دانشمندان هستهای ایرانی که تهران تل آویو را عامل آن میداند نیست، گفت: اسرائیل هرگز ادعا نکرده است که در ترور دانشمندان ایران نقش داشته است. اما وی تاکید کرد که اسرائیل حق دارد از کشتار شهروندانش جلوگیری کند.
این در حالی است که به گزارش مهر به نقل از "رویترز" ، " شائول موفاز" رهبر فعلی مخالفان دولت رژیم صهیونیستی که تا هفته قبل اصلی ترین شریک سیاسی و معاون "نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود به وی هشدار داده است که در صورت ماجراجویی نظامی علیه ایران از آن حمایت نخواهد کرد. وی که رهبر حزب "کادیما" اصلی ترین رقیب دولت است، گفته است : کادیما از هرگونه ماجراجویی نظامی نتانیاهو علیه ایران که آینده پسران ، دختران و شهروندان اسرائیلی را به مخاطره خواهد انداخت حمایت نخواهد کرد.
آفریقای جنوبی بر عزم خود برای تداوم واردات نفت از ایران به رغم تحریمهای آمریکا تاکید کرد. به گزارش ایسنا دیپو پیترز، وزیر انرژی آفریقای جنوبی تاکید کرد که توقف واردات نفت از ایران برای آفریقای جنوبی بسیار پرهزینه خواهد بود و مشکلات زیادی را برای این کشور ایجاد خواهد کرد زیرا یکی از پالایشگاههای اصلی آفریقای جنوبی تنها با نفت خام ایران سازگار است. به گزارش پرس تی وی، براساس این گزارش پیترز همچنین اعلام کرد که پریتوریا حدود 26 درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد میکند که 80 درصد این مقدار برای تولید بنزین مورد استفاده قرار میگیرد.
شرق: مجلس برای مقابله با گرانی به تکاپو افتاده است. کمیسیون اقتصادی
مجلس شورای اسلامی طرحی را آماده کرده است که احتمالا تا هفته آینده به صحن
علنی ارایه میکند. «ارسلان فتحیپور» رییس کمیسیون اقتصادی مجلس جزییات
بیشتری از این طرح را در اختیار شرق قرار داده است. فتحیپور میگوید با
اجرایی شدن طرح کمیسیون اقتصادی مجلس گرانی مهار میشود و قیمت ما به پیش
از زمان بالا گرفتن موج اخیر گرانی بازمیگردد.
گویا کمیسیون اقتصادی مجلس طرحی را برای مقابله با گرانی آماده کرده است. این خبر درست است؟
بله! ما در کمیسیون اقتصادی طرحی را نهایی کردهایم که بشود گرانیها را کنترل کرد.
قرار است این طرح در اختیار دولت قرار گیرد؟
خیر! ما طرح مقابله با گرانی کمیسیون اقتصادی را به مرکز پژوهش مجلس تقدیم
میکنیم تا راجع به آن بحث و تبادلنظر شود و پس از آن در هفته آینده این
طرح را در کیمسیون اقتصادی نهایی میکنیم. بعد هم آن را در صحن علنی مورد
بررسی قرار میدهیم.
طرح مقابله با گرانی را با قید فوریت به مجلس تحویل میدهید؟
بله! با قید یک فوریت طرح مقابله با گرانی را تقدیم مجلس میکنیم.
و چقدر به تاثیر این طرح بر گرانیها امیدوارید؟
ما در کمیسیون اقتصادی خیلی امیدواریم که این طرح بتواند گرانی را مهار کند.
چرا؟
چون کار کارشناسی دقیق و منسجمی روی طرح مقابله با گرانیها در کمیسیون
اقتصادی انجام شده است. ما بیش از یک ماه است که روی این طرح کار کارشناسی
میکنیم.
و جزییات طرح کمیسیون اقتصادی مجلس برای مهار گرانی چیست؟
حمایت از تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه، ساماندهی بحث ارز در کشور،
ایجاد محدودیتهایی برای پرداخت ارز به کالاهای غیرضروری و ارزهای مسافرتی و
تامین کالاهای اساسی، جزییات این طرح است.
و با توجه به این جزییاتی که اعلام کردید، آیا این طرح میتواند گرانی را مهار کند!
طرح مجلس حتما میتواند گرانی را مهار کند و تاثیرگذار است. مهار گرانی
شدنی است. اگر کسی هم میگوید نمیشود گرانی را کنترل کرد، این ضعف آن فرد
است.
و اگر این طرح در مجلس تصویب شود و دولت هم آن را اجرا کند قیمتها به چه حدی میرسد؟
قیمتها برمیگردد به قیمتهای قبل از این موج گرانی.
با دولت برای همراهی کردن هماهنگی شده؟
ما این طرح را قانونی میکنیم و دولت باید آن را اجرایی کند.
و این طرح به نوعی پذیرش موج گرانیست؟
بله، گرانی هست و نمی شود آن را انکار کرد.